
Een gastvrije ontvangst
Een warm welkom voor bezoekers en een fijne werkplek voor medewerkers is een belangrijk onderdeel de entree van het huis.

Naast een prettig thuis voor bewoners, wil je er voor zorgen dat bezoekers graag vader, moeder, opa of oma komen opzoeken en dat medewerkers graag naar hun werk komen. Een belangrijk onderdeel daarvan is de manier waarop je het huis binnenkomt en ontvangen wordt.
De ouderwetse receptionist(e) die de helft van de tijd aan de telefoon is, is niet het toonbeeld van prettig een verzorgingshuis binnenkomen en in veelal verouderde kantines ga je enkel bij gebrek aan beter een kopje koffie met familie drinken.
HET HUIS VAN DE BEWONERS
Waar naar gestreefd moet worden is een ontvangstruimte waar je informeel welkom wordt geheten door een gastheer of gastvrouw, die je vragen kan beantwoorden, de weg kan wijzen of je kan voorzien van wat te drinken of een versnapering. De bewoners die hier langskomen worden herkend en aangesproken, collega’s wordt een fijne dag gewenst en bezoekers worden welkom geheten. Met deze sociale controle is het mogelijk diverse verblijfsplekken in de ontvangstruimte te maken waar men comfortabel kan zitten: zowel fauteuils rondom een open haard in huiselijke setting als aan bistro-achtige tafels waar ook een gebakje of lichte lunch gegeten kan worden.
Dit concept kan ook gecombineerd worden met de mogelijkheid voor bewoners om een kleine boodschap te halen. Het geeft bewoners een grote mate van zelfbeschikking in een veilige omgeving terwijl de aandacht wordt gevestigd op dat wat binnen gebeurt en minder op de voordeur.
Door entreezone, catering en verblijven te mixen ontstaat er een sfeer die voorziet in diverse behoeftes van bewoners, bezoekers en medewerkers en daarnaast waardevolle interactie tussen deze groepen kan stimuleren.


